Архивы за Апрель 2020

postheadericon НА ДОПОМОГУ БАТЬКАМ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

Поради для батьків, що мають дітей дошкільного віку

МОН рекомендує

12 березня усі заклади дошкільної освіти були закриті на карантин через епідемію коронавірусу (COVID-19). Це-важливе рішення для запобігання поширенню захворюваності. І хоча цілі родини вимушено перебувають удома, цей час можна провести активно, весело та з користю для здоров’я і розвитку дітей.

Діти дошкільного віку емоційно прив’язані до батьків, тому намагайтесь не панікувати щодо коронавірусу і пояснюйте усе малюкам в ігровій формі, використовуючи прості, зрозумілі їм слова. Дітям необхідно розказувати, що відбувається, щоб у них не виникло зайвих страхів і тривог. Адже, так чи інакше, карантин буде обговорюватись вдома з більшим чи меншим рівнем тривоги. І дитина точно відчує це. І гірше, коли вона не буде мати пояснень для себе. Треба пояснювати все так, як є. Що це — небезпечне захворювання, а карантин для того, щоби воно менше поширювалось, щоб ми могли про себе подбати. Поради для батьків, які допоможуть в розмові з дітьми заспокоїти та захистити їх. Детальніше тут: uni.cf/3bG3aCi

Обов’язково забезпечте дитині чіткий розпорядок дня. Складіть (краще разом з дитиною) детальний розклад, що включатиме: сон, прийом їжі, прогулянку, ігру, заняття і звичайні домашні обов’язки. Намагайтеся дотримуватися цього розкладу.

Домовтеся з дитиною про правила її поведінки вдома. Просіть дитину вголос промовляти ці правила.

Частіше розмовляйте з дитиною. Пам’ятайте, що ні телевізор, ні радіо не замінять їй вас. Використайте цей час для спільної діяльності: грайте в активні ігри, займайтеся творчістю, фантазуйте та створюйте разом! Цей час — це час нових відкриттів, знань та спільних ігор.

 

Яку діяльність можна запропонувати дитині дошкільного віку:

Ігри

Діти обожнюють грати! Крім того, гра — провідна діяльність їхнього віку, за допомогою якої вони досліджують навколишній світ, предмети та явища у ньому. Дитяча уява не має обмежень! Дорослі можуть допомагати малюкам використовувати іграшки по-різному: наприклад, машинки можуть не тільки «їздити»- їх можна сортувати за кольором, розміром, призначенням, відправляти їх на «автомийку» тощо. Можна склеїти кілька аркушів паперу та намалювати на них дороги і будинки – тоді ви отримаєте «місто», яким також можна «їздити». Це ж стосується й інших іграшок.  Ігри з улюбленими м’якими іграшками дитини можуть принести багато радості. Просто заповніть ванну іграшками та посадіть туди дитину.

  • Цікавими для малят є ігри з коробками. Якщо у вас немає – обов’язково придбайте таку коробку. З коробки можна побудувати фортецю, обмалювати її, обклеїти наліпками чи різними картинками, вирізаними зі старих журналів.
  • Переодягання та рольові ігри.Знайдіть вдома різноманітний одяг, прикраси та інший реквізит. Запропонуйте вашому малюку стати лікарем, пожежником, ветеринаром, фермером, астронавтом і таке інше. Дозвольте дитині брати ваші головні убори, шарфи, рукавички та взуття. Допомагайте їм з пошуком необхідних матеріалів.
  • Частину іграшок можна заховати: можливість час від часу діставати зі схованки «нову» іграшку вам дуже допоможе.
  • Діти люблять співати і танцювати, особливо якщо ви приєднуєтеся до них!  Увімкніть музику та влаштуйте танцювальну вечірку. Співайте розвивальні дитячі пісні. Зробіть музичні інструменти: переверніть каструлі та відра догори дном, використовуйте дерев’яні ложки. Можна, наприклад, зробити маракаси, насипавши рис у порожні пляшки чи пластикові контейнери.
  • Грайте в шаради: імітуйте різних тварин рухами та голосом і пропонуйте дітям відгадати, що це за тварина. Грайте по черзі.
  • Грайте в настільні ігри. Час карантину можна провести з користю та навчити дитину грати у шахи, шахмати, доміно, лото та інші.
  • Малюйте, ліпіть з пластиліну, грайте з різними матеріалами. Слід розвивати у дитини елементарні уміння, користуватися олівцем, ножицями; вчити її виготовляти різні вироби; разом з нею виготовляти вироби з паперу, пластиліну, з природних матеріалів. Важливо, щоб дитина отримувала задоволення від виконаної роботи, раділа результатам своєї праці. При цьому дозувати співвідношення між допомогою дитині та мірою її самостійності: завжди мають залишатися для неї посильні завдання для самостійного виконання.

Ми підібрали для вас різні варіанти для спільної творчих ігор.

Їстівна фарба для пальців:   Все, що вам потрібно, це борошно, вода та харчовий барвник: налийте 1 склянку холодної води та всипте 1 склянку борошна в каструлю. Поступово додайте 3 склянки окропу та доведіть суміш до кипіння. Дайте їй вистигнути, розділіть на кілька частин та додайте харчові барвники.

Ліпіть з пластиліну

https://www.youtube.com/watch?v=XZgpcWXs7ec&list=PLElG6fwk_0UkVY50JOJxntVz739M4pUsB

Якщо пластилін закінчився, ви можете самі зробити тісто  для ліплення за таким рецептом:

  • 1 склянка борошна
  • 1 стакан крохмалю (картопляний або кукурудзяний)
  • 2 ст. ложки рослинної олії
  • 1 склянка окропу
  • 2 ст. ложки соку лимона
  • харчовий барвник

Борошно і крохмаль змішайте в мисці. Вмішайте дві ложки рослинної олії. У склянку окропу капнути барвник і лимонний сік. Виливаємо все це в миску і активно перемішуємо, після чого вимішуємо на рівній поверхні. Якщо тісто липне – додайте ще борошна.

  • Нанизуйте намистини на нитку, щоб зробити прикраси (нагляд дорослого обов’ язковий під час ігор з намистинами та іншими дрібними предметами !). Якщо у вас немає намистин, зробіть прикраси або змійки з макарон, пір’їн чи ріжок. Макарони можна пофарбувати.
  • Кільця з сухих сніданків + спагеті. Візьміть пластилін, зліпіть з нього кульку та вставте у неї кілька довгих макарон. Запропонуйте малюкові нанизати на спагеті кульки з сухих сніданків. А якщо вони різнокольорові, то це додасть грі певного навчального елементу (групування різних кольорів).
  • Зробіть разом цікаві поробки

Приклади саморобок із паперу

https://www.youtube.com/channel/UCpKlZnl88hGmT363eG4mtEg

Орігамі метелик для дітей

https://www.youtube.com/watch?v=DfgOMx31Ht8

Прості та швидкі орігамі для дітей. Звірі з паперу.

https://www.youtube.com/watch?v=JLV8_RZ-WEA

Цікаві поробки квітів з паперу

https://naurok.com.ua/post/shkola-florista-dizaynera-vesnyani-porobki-z-paperu

Як створити оригінальні закладки для книг власноруч. Ідеї, майстер-класи, схеми

https://naurok.com.ua/post/yak-stvoriti-originalni-zakladki-dlya-knig-vlasnoruch

Ідеї створення яскравих непересічних крашанок до Великодня

https://naurok.com.ua/post/ide-stvorennya-yaskravih-neperesichnih-krashanok-do-velikodnya

https://dityinfo.com/dozvillya/pishemo-pisanki-z-ditmi.html

Виготовлення листівок власноруч – мистецтво творити маленькі шедеври. Шість технік виготовлення листівок, зразки та схеми для натхнення

https://naurok.com.ua/post/listivkarstvo-abo-kardmeyking-mistectvo-tvoriti-malenki-shedevri

Майстер-класи для дітей

https://www.youtube.com/watch?v=O4Y-N59IBFg

Програма «Недільний сніданок» пропонує майстер-класи для дітей і батьків: малюємо долонями. Повний випуск програми дивіться за посиланням:

https://youtu.be/wDIWTgsBJes

 

Доцільно влаштовувати домашні виставки зі зроблених дитиною виробів з паперу, з пластиліну, солоного тіста тощо.

 

Готуйте разом з дітьми

Готуємо з дитиною: 5 рецептів для надсмачних канікул

https://1plus1.ua/spring/novyny/gotuemo-z-ditinou-5-receptiv-dla-nadsmacnih-kanikul

Готуємо з дитиною. 7 простих рецептів для будь-якого віку

http://www.biscotti-group.com/uk/gotuemo-z-dytynoyu-7-prostykh-retseptiv-dlya-bud-yakogo-viku

 

Фізична активність

Перебуваючи вдома на карантині, можна більше часу приділити дітям і навчити їх (та й себе) гарним звичкам. Заняття фізичними вправами – одна з них.

Діти звикли багато рухатися – врешті-решт, це їм просто необхідно! Їм потрібно шуміти, бігати, стрибати і таке інше. Це можна робити як вдома, так і на вулиці. Ось декілька ідей:

  • Грайтеся в «Гарячу лаву»: розкидайте по підлозі диванні подушки й уявіть, що підлога – це потік розпеченої лави. Дитина може переповзати, переходити чи перестрибувати з подушки на подушку.
  • Використовуйте покривало як парашут (розкрийте покривало над головою, а потім повільно опустіть на підлогу). Граючись з немовлятами, накривайте та розкривайте їх простирадлом, граючись в «ку-ку».
  • Використовуючи простирадла, ковдри, подушки, стільці і таке інше, побудуйте фортецю. Не поспішайте, нехай головними «будівельниками» будуть діти. Ваша фортеця не обов’язково має бути красивою, головне — безпечною!
  • Зробіть «смугу перешкод» з меблів, подушок та іграшок.
  • Грайтеся з ліхтариком: чи зможе дитина дострибнути до плями світла? Чи зможе вона дотягнутися до такої плями на стіні? Після таких вправ діти самі хочуть взяти ліхтарика до рук – звісно, не відмовляйтеся! Ліхтарики займають їх на доволі тривалий час.
  • Грайтеся в «Мисливця за кольорами». Запропонуйте дитині знайти у помешканні три сині речі, скласти їх докупи, а потім повернути на місце. Повторюйте вправу з різними кольорами.

Обов’язково робіть з дитиною зарядку та руханки!

Наприклад, такі зарядки – під музику та з піснями – є на каналі “З любов’ю до дітей”.

https://www.youtube.com/user/SonechkoProject

У мережі можна знайти багато прикладів вправ для занять з дітьми. Є навіть веселі танцювальні вправи для дуже енергійних (як на англомовному ютуб-каналі «GoNoodle | GetMoving») та спокійніші на «CosmicKidsYoga».

Руханки і фізкультхвилинки для дітей:

https://www.youtube.com/watch?v=7pGnVGCLSsk&list=PLElG6fwk_0UmWfbppU9Y_Qp8kOGDOvfDs

 

Пізнавальна діяльність

Малюки дуже люблять спостерігати за різними змінами  в їхньому оточенні та досліджувати навколишній світ. Приклади цікавих дослідів та спостережень тут:

https://vseosvita.ua/library/sposterezenna-ta-doslidi-v-dnz-90600.html

https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/profesijna-skarbnichka/doslidi-ta-eksperimenti-z-ditmi

Влаштуйте «сімейні» 3D-тури музеями України

Музеї України просто неба

https://museums.authenticukraine.com.ua/ua/

Національний музей природознавства:

https://naturalhistory.si.edu/visit/virtual-tour

 

Перегляньте картини про дітей відомих художників. Нехай діти спробують розповісти  хто зображений на цих картинах, які почуття викликають ці картини у дітей. 

Катерина Дуднік

https://www.youtube.com/watch?v=PtraPPVax1E

НаталіяДерев’янко

https://www.youtube.com/watch?v=K6QM7wDkgWM&feature=emb_logo

ВікторіяПроців

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=V1fdhatx1a8&feature=emb_logo

Бурштиновібарви RamunasNaumavicius

https://www.youtube.com/watch?v=hiligqr8n8c&feature=emb_logo

Ніно Чакветадзе

https://www.youtube.com/watch?v=EwEL-PogUhc

 

Слухайте казки народів світу, озвучені відомими українцями

https://kazky.suspilne.media/list.php

До кожної казки цього проєкту є ілюстрації, які зробили Женя Гайдамака і Маша Фоя. Ці картинки можна завантажити та розмалювати разом з дитиною.

https://kazky.suspilne.media/rozmalyovky.php

Корисно розглядати разом з дитиною дитячі книжечки, аналізувати малюнки, визначати на них об’єкти, місце їх розташування, форму, колір та інше.

Почитайте щось разом чи окремо (малюки, які ще не вміють читати, можуть гортати книжки і описувати те, що вони бачать на ілюстраціях).

Уявіть це! Перед читанням книги разом з дитиною «пройдіться по картинкам», перегляньте ілюстрації. Можливо, ваша дитина зможе переповісти історію, користуючись виключно побаченими картинками.

Багато віршів та казок українською мовою можна слухати з дітьми тут https://www.youtube.com/audiomama

 

Пропонуйте розвивальні ігри малюкам

https://www.youtube.com/user/reverslink/videos

Цікаві ігри для дошкільнят з тваринами

https://www.youtube.com/watch?v=qaaPAlX_xLA

Розвивальні ігри для дітей по скайпу

https://www.youtube.com/watch?v=IY5zHX-mijc

Розвивальні ігри для дітей 3-4 років

https://dityinfo.com/rozvitok-ditini/7-rozvivayuchih-igor-dlya-ditei-3-4-rokiv.html

Сайт «Розвивайка» (для дітей 3-4 років)http://www.kidmade.com.ua/ukr/article/rozvivajuchi-igri-dlja-ditej-vid-3-do-4-rokiv.html

Дидактичні ігри «Який малюнок наступний» https://childdevelop.com.ua/worksheets/1950/

Цікава математика для дошкільнят

https://learning.ua/matematyka/doshkilniata/

Вчимо скоромовки

https://www.moirebenok.ua/materialy-na-ukrainskom-yazyke/rozvivayemo-diktsiyu-45-skoromovok-dlya-ditej-vid-2-rokiv/

Незвичні способи малювання

https://shotam.info/chym-zayniatysia-z-dit-my-pid-chas-karantynu-top-5-veselykh-rozvah/

Знайомимося з порами року та назвами місяців

https://youtu.be/fbE5kmaCWOE

Розвивальні мовні ігри для дітей 3-5 років

https://www.youtube.com/watch?v=8ocueX8_7CU

Розвивальні ігри-вікторини дітей 3-5 років

https://www.youtube.com/watch?v=ksUyX3TCfwk

Логічні ігри на розвиток міркування та кмітливості дітей 3-4 років

https://www.youtube.com/watch?v=OKK4ltCP028

«Family Простір»: Чим зайняти малечу вдома? Цікаві ігри та розваги для дитини

https://www.youtube.com/watch?v=HpUaC5TDR5I

Розвивальні ігри для дітей: ТОП-10 корисних розваг

https://lady.tochka.net/ua/66492-razvivayushchie-igry-dlya-detey-top-10-poleznykh-razvlecheniy/

Три корисні гри на Android для дошкільнят. Та трохи про ігри дітей на планшеті

https://gylyajpole.city/read/blog/21643/3-korisni-gri-na-android-dlya-doshkilnyat-ta-trohi-pro-igri-ditej-na-plansheti

postheadericon Особливості поводження з побутовими відходами під час карантину

postheadericon Під час карантину логопеди рекомендують

                      ЛОГОПЕДИЧНІ ІГРИ ТА ВПРАВИ

 

Ігри та вправи на розвиток слухової уваги, сприймання, пам’яті
“Що ти почув?”. Дитина тихо сидить на ігровому майданчику чи в кімнаті. Запропонуйте заплющити очі й послухати вулицю. Через деякий час дозвольте розплющити очі, та розпитайте дитину про її враження. Можливо вона почула гудок машини або сміх дітей, можливо – голос пташки чи ваше дихання і т.д. 

“Де плескали в долоні?”. Дитина стоїть посеред кімнати з заплющеними очима. Ви тихенько станьте в будь-якому кутку кімнати, та плесніть в долоні. Дитина, не відкриваючи очі повинна вказати напрямок, звідки вона почула сплеск.

 

“Вгадай, хто покликав”. В цій грі беруть участь не менше 3 дітей або членів сімўї. Дитина стоїть посеред кімнати з заплющеними очима. Хто-небудь з іших гравців повинен покликати її. Дитина відгадує, хто саме її покликав.

 

“Доручення”. Дитина сидить на відстані 5-6 м від дорослого . У вас на столі покладені різні іграшки. Ви чітко, середньої сили голосом звертається до дитини: “Візьми м’ячик і поклади його на килим” або: “Візьми зайчика і посади його на стілець” і т.д. Потім даєте завдання вже тихим голосом.

 

“Ехо”. Дитина тихо сидить на ігровому майданчику чи в кімнаті. Ви пропонуєте їй слухати уважно, та повторювати за вами слово. Важливо навчити дитину вслуховуватися в звучання слів, тому намагайтеся говорити слова неголосно, пошепки. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного: насамперед добирати слова, не схожі за звуковим складом (Аня, кіт, стрибай, веселий, швидко), а потім – близькі за звучанням, але різні за змістом (Оля, Коля, сам, там, син, лин).

 

“Запам’ятай слова”. На столі під серветкою лежать предметні картинки або іграшки. Ви пропонуєте дитині послухати два-три слова-назви, запам’ятати їх, а потім знайти на столі відповідні картинки (іграшки).

 

“Слухаємо музику”. Дуже велике значення для розвитку слухового сприймання має слухання музики. Тому рекомендується проводити , так звані, музичні хвилинки. Під час них ви пропонуєте дитині сісти або лягти на килим, бажано з заплющеними очима, що допомагає розслабитися і не реагувати на зорові подразники, а зосередити свою увагу на джерело звуку.

 

Ігри та вправи на розвиток фонематичного сприймання
“Впіймай звук!”. Поясніть дитині, що ви будете вимовляти різні звуки, а їй потрібно буде плеснути в долоні — “впіймати звук”, коли вона почує певний звук. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного:
— звук [а] серед у, у, а, у;
— звук [а] серед о, а, і, о;
— звук [і] серед и, е, і, и;
— звук [с] серед л, н, с, п;
— звук [с] серед ш, ж, ч, с і т.д.

 

“Повтори!”. Запропонуйте дитині повторити за вами склади
— та-та-да — пі- пи — ат-от
— па-па-ба — мі-ми — ум-ом
— ка-ка-га — ді-ди — іт-ит
— ва-ва-фа — кі-ки — ек-єк

 

“Ланцюжок слів”. Запропонуйте дитині повторити за вами ряди слів, різних за значенням, але схожих за звуковим складом:
— мак, лак, так, бак;
— тачка, качка, дачка;
— сік, вік, тік, бік;

 

“Назви слово!”. Запропонуйте дитині вибрати серед інших слів, та назвати лише те, яке починається на певний звук:
— на звук [а] серед слів Аня, Оля, Ігор, осінь, айстра;
— на звук [і] серед слів іграшки, овочі, автобус, Іра;
— на звук [б] серед слів мак, банка, танк, бочка.

 

“Знайди спільний звук!”. Запропонуйте дитині визначити, який однаковий звук є в декількох різних словах. При вимовлянні слів чітко виділяйте даний звук силою голосу, наприклад: “о-о-о-осінь”, “о-о-о-окунь”, “о-о-о-овочі”

 

— Оля, осінь, овочі, окунь — [о] — Сад, суп, сумка, ніс, лис — [с] — Аня, агрус, акула, автобус — [а] — Маша, мак, мама, сом — [м]

 

Ігри та вправи на розвиток дихання
“Забий м’яч у ворота”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати). Повітряний струмінь повинен бути плавним, повільним, безперервним.

 

“Язичок-футболіст”. Як і в попередній вправі треба забити мяч у ворота, але тепер з допомогою язика. Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.

 

“Літак”. На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб “літак” полетів вгору.

 

“Пелюстки”. Покладіть на долоню справжні або вирізані з паперу невеличкі пелюстки квітки. Запропонуйте дитині подути, щоб пелюски злетіли з вашої долоні.

 

“Кораблик”. Налийте у миску воду. Зробіть паперовий або пенопластовий кораблик, та покладіть його на воду. Запропонуйте дитині подути на кораблик спочатку довгим струменем повітря, наче вимовляючи зхвук “ф”, а потім преривчасто, наче вимовляючи звук “п-п-п-п”.

 

Ігри та вправи на подолання заікання
Вправи для зняття м’язової напруги
При заіканні часто напружені м’язи обличчя, губ, язика, пальців рук. Дуже важливо навчити дитину м’язовому розслабленню під час мовлення. От деякі вправи, що допоможуть дитині розслабитися.

 

«Пташка махає крильцями». Підняти руки нагору, і виконувати махи руками.

 

«Допоможемо мамі» Помахати розслабленими кистями рук біля підлоги, імітуючи полоскання білизни. Стати рівно, розвести руки в сторони до рівня плечей і «упустити» розслаблені руки у вихідне положення.

 

«Стряхнемо водичку з рук». Струснути розслабленими кистями рук, начебто струшуючи краплі води. Нахилити голову вперед, назад, праворуч, ліворуч, а потім виконати декілька кругових обертів головою спочатку в одну сторону, потім в іншу. Повільно покачати розслабленими руками з боків тулуба назад.

 

«Кулачки-силачі». Пальці рук під рахунок до 5 із силою зжати в кулачки, на рахунок 5 розтиснути, струснувши кисті рук, при цьому зосередити увагу дитини на тім, як пальчикам приємно відпочивати.

 

Вправи для розвитку мовного дихання
Майже у всіх дітей, що заікаються порушене мовленнєве дихання. Під час корекційної роботи з усунення заікання важливо навчити дитину говорити не поспішаючи, на видиху. Тому важливе місце в роботі займуть вправи для розвитку правильного мовного дихання.

 

«Кулька». Цю вправу бажано робити спочатку лежачи (щоб дитина повністю розслабилася), а потім сидячи чи стоячи. Вдих через злегка відкритий рот (живіт надувається, як кулька, плечі не піднімати). Видих через вільно відкритий рот, неначе кулька повільно здувається. Рух живота контролюється рукою. Цю ж вправу повторити з подовженим видихом на звуки (А, О, У, И). Видих під час вимови цих звуків повинен бути спокійним і безперервним.

 

«Задуй свічку». Короткий спокійний вдих носом, потім пауза (затримати дихання на 1-2 сек.) і довгий безперервний видих через ледве зімкнуті губи з промовлянням «пф», начебто гасячи свічку (дути можна на пальчики).

 

«Літак». Покладіть дитині на долонь маленький шматочок ватки чи паперу. Тримаючи долоню з ваткою на рівні рота, дитина повинна подути на «літак», щоб він полетів. Чим далі полетіла ватка, тим краще дитина зробила вдих і видих.

 

«Нюхаємо квіточку». Навички правильного вдиху і видиху добре відпрацьовувати на таких вправах: дати дитині понюхати квітку, духи, фрукти.

 

«Усі мовчать». Зробити вдих, а видихнути на звук “з”, доторкнувшись вказівним пальцем до губ, неначе попросити тиші.

 

«Де дзвенить комарик?» Дитина, сидячи на стільці, одночасно з поворотом тулуба праворуч-ліворуч робить довгий видих на звук з-з-з-з.

 

«Гарячий чай». У дитини в руках чашка, дитина робить вдих носом , а на видиху дує в чашечку, вимовляючи пошепки ф-ф-ф-ф, начебто студить гарячий чай.

 

«Кораблик». Налийте в миску води, покладітьте на воду паперовий кораблик, і запропонуєте дитині “допомогти” кораблику переплисти на іншу сторону миски. Дитина робить вдих носом, а на видиху вимовляє «пф» і дує при цьому на кораблик. Чим дужчий повітряний струмінь, тим далі попливе кораблик.

 

Вправи для розвитку голосу
Важливо проводити також вправи для розвитку голосу. Такі ігрові вправи необхідно проводити на добре знайомих дітям звуконаслідуваннях. Під час занять необхідно стежити за тим, щоб усі звуконаслідування дитина вимовляла на видиху.

 

«Аня співає пісеньку». А-а-а, а-а-а.
«Гуде потяг». У-у-у, у-у-у.
«Болить зуб». О-о-о, о-о-о.
«Пароплав гуде». И-и-и, и-и-и.
«Жабенята посміхаються” І-і-і, і-і-і.
«Заблукали в лісі». Ау-ау-ау-ау.
«Малюк плаче». Уа-уа-уа-уа.
«Пісенька водички». С-с-с-с.
«Пісенька комарика». З-з-з-з.
«Пісенька вітру». В-в-в.
«Гріємо ручки». Х-х-х-х.
«Стукають підбори ». К-к-к-к.
«Граємо на барабані». Д-д-д-д.
«Гусак сичить», «Кулька сдувається». Ш-ш-ш-ш.
«Жук дзижчить». Ж-ж-ж-ж.
«Зозуля кує». Ку-ку, ку-ку.
«Гусак». Га-га-га.
«Корова». Му-му-му.

 

Проспівування на одному видиху звукової доріжки а-о-у-и-е (один звук плавно переходить в інший, і кожний тягнеться не менше 2 сек.);

 

Проспівування на одному видиху звукової доріжки зі зміною висоти і сили голосу (пошепки, тихо, голосно, тоненьким голоском, грубим голосом);

 

Проспівування звуку А на видиху (зробили глибокий вдих, надули животик, плечі не піднімаються, на видиху співаємо «А-а-а-а-а-а-а!»)

 

Проспівування простої мелодії (наприклад, «У лісі, лісі темному, де ходить хитрий лис, росла собі ялинонька, і зайчик з нею ріс…») на звук М чи У. Тобто, дитина робить глибокий вдих, надуває животик, а потім, на безперервному видиху, начебто наспівує тільки мелодію пісеньки («м-м-м-м м-м-м-м…»);

 

 

 

        Вправи для розвитку координації мовлення з рухами

 
Велике значення для нормалізації темпу і ритму мовлення має виконання спеціальних вправ спрямованих на розвиток координації мовлення з рухами.

 

«Машина». Бі-бі-бі гуде машина, (ритмічно плескати в долоні)
Не поїду без бензину. (ритмічно тупотіти ногами)
«Дощик». Дощик, дощик, крап-крап-крап, (вказівним пальцем правої руки стукати по лівій долоні)
Мокрі всі доріжки.
Нам не можна йти гуляти, («погрозити» вказівним пальчиком)
Ми промочимо ніжки. (ритмічно потупати ногами)

 

«Листочки». Листочки над нами кружляють, (руки підняти нагору, махати кистями рук)
Листочки на землю лягають. (присісти)
Вони з височині злетіли, (піднятися і потягнуться на носочках)
Листочки кружляти хотіли. (плавні рухи руками праворуч, ліворуч)

Слухняний язичок

 (артикуляційна гімнастика в домашніх умовах

 шляхом використання завдань  з ейдетики)

 

Серед дітей дошкільного віку найпоширенішою вадою мовленнєвого розвитку є дислалія.

Дислалією називають порушення звуковимови, не пов’язаної з вадами слуху, порушеннями іннервації мовленнєвого апарату чи недоліками розумового розвитку дитини. Основними причинами виникнення дислалії є :

— порушення у будові артикуляційного апарату (неправильний прикус, порушення у будові щелеп, укорочена під’язикова вуздечка, високе чи вузьке піднебіння, відсутність деяких зубів ) ;

— наслідування (діти можуть копіювати неправильну звуковимову когось із рідних);

— недоліки слухового сприймання звуків (це порушення не пов’язане зі зниженням гостроти слуху дитини, його причини приховані в недоліках формування уявлень дитини про звуки рідної мови, недостатності слухової уваги та слухового контролю);

— негативні біологічні та соціальні чинники (до них належать: патологія вагітності матері, вживання під час вагітності алкоголю, тютюну, наркотиків, обмеженість спілкування дитини, педагогічна занедбаність).

Формування правильної звуковимови вимагає великої, клопіткої, системної роботи, неабияких зусиль дитини та уваги й терпіння зі сторони дорослих. Щоб дитина навчилася правильно вимовляти звуки, їй потрібно навчитися здійснювати складні артикуляційні дії, спостерігати за роботою артикуляційного апарату, зосереджувати увагу на окремих моментах артикуляції, знаходити спільне та відмінне в положенні органів мовлення та свідомо керувати рухами активних органів, контролювати їхню роботу.

Вироблення точних, повноцінних рухів і дій, відпрацювання їх, об’єднання простих рухів у складні, відчуття артикуляційної постави – усе це досягається у процесі виконання дітьми спеціальних тренувальних вправ – артикуляційної гімнастики. Успіх роботи багато в чому залежить від застосування різноманітних, цікавих для дітей форм роботи, оскільки під час тривалого виконання одноманітних артикуляційних вправ діти швидко втомлюються, часом втрачають інтерес до занять. Щоб цікаво було дітям займатись, потрібно використовувати різні способи подачі навчального матеріалу, і одним із них є ейдетика. Саме ейдетика розмовляє з дошкільниками їхньою мовою. Вона залучає всі аналізатори дитини: дозволяє побачити, почути, відчути. У дітей розвивається логічне й асоціативне мислення, уява, творчі здібності.

Ознайомимося з деякими ейдетичними прийомами та варіантами їх застосування в домашніх умовах під час виконання артикуляційної гімнастики.

Успішне навчання та розвиток дітей, безперечно, потребує поєднання занять із грою, використання художнього слова, цікавого ілюстративного матеріалу. Дитина, захоплюючись, не помічає, що її навчають, а тому легше і швидше долає труднощі, набуває необхідних навичок і знань. Ігрові прийоми проведення артикуляційної гімнастики знімають у дітей напруження, заохочують їх до наступних корекційних занять, надають упевненості у своїх силах, а спеціально дібрані римовані рядки до кожної вправи виховують у дитини увагу до звукового ладу мови, сприяють розвитку мовленнєвого слуху.

У логопедичній практиці, як відомо, прийнято користуватися певними умовними назвами окремих вправ «Жабки», «Хоботок», тощо, рекомендується використовувати також знайомі дітям картинки-символи із зображенням конкретних предметів, що асоціюються з певними рухами, положеннями органів артикуляційного апарату. Символи — картинки з відображенням певних артикуляційних вправ слугують зоровою опорою.

Як проводити артикуляційну гімнастику в домашніх умовах?

1) Перед усім пам’ятайте, що саме вчитель-логопед правильно підбере артикуляційні вправи, які потрібні вашій дитині.

2) Дотримуйтесь певної послідовності у їх виконанні – від простих до більш складних.

3) Спочатку вправи виконуйте у повільному темпі, обов’язково перед дзеркалом.

4) Кожне заняття для дитини має бути цікавим. На перших заняттях можна обмежитися і дворазовим виконанням вправи, головне, щоб вона була виконана правильно, якісно. Потім кількість повторень збільшується до 10-15 разів.

5) Коли дитина навчиться виконувати рухи, відчувати положення органів артикуляційного апарату, дзеркало можна прибрати.

6) Для дітей потрібна зорова опора, тому доречно використовувати картки із зображенням артикуляційних вправ та символи-картки.

7) Позитивно налаштуйте дитину на роботу, наприклад, прочитайте веселий віршик, запропонуйте загадку. Покажіть символ-картку, зверніть увагу на зображення, запитайте про яку артикуляційну вправу подумала дитина дивлячись на символ-картку, а вже потім починайте виконання вправ.

  1. Артикуляційна вправа «Жабки» (на символ-картці зображенні жабки). Запитання: «Про яку артикуляційну вправу ти подумав (ла)?». Відповідь дитини. Дитина уважно слухає віршик, пригадує правильне виконання вправи та виконує її. Аналогічна робота проводиться із наступними вправами.

Жабка їсти захотіла,

враз взялась вона за діло —

наловила аж сім мух,

тому й рада: рот — до вух!

Рот трохи відкрити. Посміхнутись, губи розтягнути так, щоб було видно верхні зуби. Утримувати таке положення під лічбу 10-15 секунд.

 

  1. Артикуляційна вправа «Хоботок»

В зоопарку ми були,

там великі є слони.

А маленький Раві

привітався з нами.

Хобот свій він витягав,

«Всім привіт!» — немов казав.

Щоб йому відповісти,

Хоботок зроби і ти.

Краще губи витягай,

Раві швидше привітай.

Витягнути губи сильно вперед, напружити, як при вимовлянні звука У.

  1. Артикуляційна вправа «Лопаточка»

Широким я язик зроблю,

на нижню губу покладу.

Гарна вийшла і пласка

моя лопатка з язика.

Жаль, така лопатка

не скопає грядки.

Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не дрижав. Утримувати у такому положенні 10-15 секунд.

  1. Артикуляційна вправа «Чашечка»

Чашку чарівну я можу зробити,

з глини її не потрібно ліпити.

Вгору широкий язик підіймаю,

старанно в нього краї загинаю.

Соком наповню її чи водою —

чашка чарівна завжди зі мною.

Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 секунд.

  1. Артикуляційна вправа «Коник»

Я на конику скачу :

— Цок-цок-цок!

Хочеш, тебе підвезу?

  • Цок-цок-цок!

З вітерцем мій коник мчиться :

  • Цок-цок-цок!

Дзвінко стукають копитця:

  • Цок-цок-цок!

В’ється коникова грива :

  • Цок-цок-цок!

Ой, який же я щасливий!

  • Цок-цок-цок!

Присмоктати язик до піднебіння, клацати язиком. Клацати повільно, сильно, тягнучи під’язичну вуздечку. Виконати 10-15 разів.

 

 

РОЗВИТОК РУХЛИВОСТІ ОРГАНІВ АРТИКУЛЯЦІЙНОГО АПАРАТУ — ВАЖЛИВИЙ КРОК НА ШЛЯХУ ДО ПРАВИЛЬНОГО МОВЛЕННЯ

Однією з причин порушення звуковимови у дітей може бути недостатня рухливість органів мовлення: язика, губ, щелеп та мякого піднебіння. Порушення рухливості цих органів (малорухливість) тягне за собою нечітку, гугняву (з носовим відтінком), шепеляву, змазану вимову різних звуків.

Таким чином, важливе місце на шляху розвитку правильного мовлення повинна займати, так звана, артикуляційна гімнастика. Метою її є – відпрацювання правильних, чітких рухів органів мовлення, необхідних для правильної вимови звуків.

Починати цю роботу слід задовго то того, як дитина навчиться говорити. Велику помилку роблять ті батьки, які протягом тривалого часу продовжують перетирати своїм дітям супи, перекручують мўясо на мўясорубку. Перетираючи їжу, Ви не допомагаєте дітям, а навпаки, затримуєте розвиток рухливості артикуляційного апарату. Багато батьків скаржаться на те, що їх малюки погано жують. Їм важко зїсти такі фрукти та овочі, як морква, яблуко, огірок.

Для того, щоб розвинути рухливість органів артикуляційного апарату, тренувати й укріпити мўязи щок та язика небхідно обовязково давати дитині жувати такі продукти, як:

скоринки хліба;

сухарики;

сушені фрукти (чорнослив, курагу, ізюм);

тверді фрукти (яблуко, груша);

тверді овочі (морква, огірок);

шматочки вареного м’яса.

Часто буває так, що дитина наслідує неправильне мовлення дорослих чи однолітків. Тому намагайтеся робити так, щоб дитина чула правильне, чітке, емоційно оформлене мовлення. Слід памўятати, що від самого народження малюк навчається рідній мові. Тому слідкуйте за своїм мовленням: не говоріть швидко, чітко вимовляйте усі звуки, проявляйте емоції під час розповіді. Не “сюсюкайте” з дитиною, адже їй буде набагато приємніше, якщо Ви будете спілкуватися з нею, як з дорослою.

 

Недоліки звуковимови можуть виникати внаслідок слабкості мўязів язика, губ або через порушення координації рухів, що проявляється в невмінні виконувати язиком чи губами точні цілеспрямовані рухи. Тому не слід чекати, а вже у дошкільному віці потрібно проводити спеціальну артикуляційну гімнастику, яка спрямована на розвиток рухливості мовних органів, чіткості та скоординованості їх рух.

http://www.logopedia.com.ua/.

 

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ В ДІТЕЙ ІЗ МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ ЗА ДОПОМОГОЮ ПРИРОДНОГО МАТЕРІАЛУ

Про особливу роль дрібної та загальної моторики в мовленнєвому та інтелектуальному розвитку дітей знають усі. Від народження маляти батьки, а потім педагоги, приділяють значну увагу тренуванню пальчиків дитини.

Дитина пізнає світ передусім за допомогою органів чуття: розглядає його та прислухається до розмаїття звуків, досліджує на дотик, на смак, на запах. Взаємодія з оточенням неможлива без рухової діяльності дитини. Чим більше дитина рухається, тим активніша її пізнавальна діяльність, тим повніший та інтенсивніший її розвиток.

Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики прямопропорційно залежать розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе.

У дитинстві, коли активно формуються мовленнєві зони, надзвичайно важливий вплив на їхній подальший розвиток мають імпульси, що надходять від пальців рук до кори головного мозку та стимулюють мовленнєву й розумову діяльність. Ще більше прості рухи кистей допомагають зняти загальне напруження, що сприяє покращенню вимови звуків, побудові логічно правильних, семантично зв’язних висловлювань.

Саме   тому  тренування  пальців  рук,  розвиток  дрібної  моторики — необхідний стимул інтенсивного розвитку мовлення дитини, і воно набуває особливого корекційного значення в роботі з дітьми. Різноманітні вправи та завдання для пальчиків не тільки сприяють розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дитини, а й допомагають організувати діяльність дитини впродовж дня, привернути увагу, розвеселити, забезпечити психологічний комфорт.

Масаж кисті руки шишкою

Шишка швидко пробігає,

Ручки наші розминає.

(Затиснути шишку між долонями, перекочувати її вперед-назад. Повторювати 7—10 разів.)

Вправна шишечка моя —

Здоровішим буду я.

(Покласти шишку па долоню, промовляти слова.)

Метелики прилетіли

І на щічки нам сіли.

(Шишечкою почергово торкатися до правої та лівої щічки, повторювати 7—10 разів.)

Крильцями полоскотали —

Діти враз веселі стали.

(Пальчиками помасажувати щічки.)

Масаж кисті руки горіхом

Веселенький біг струмочок,

(Колові рухи горіхом по долоні правої руки.)

Повернув на горбочок,

(Покласти руку на тверду поверхню, перекочувати вверх від зап’ястя до середнього пальчика.)

Стрімко вниз він покотився

(Перекочувати вниз від середнього пальця до зап’ястя.)

І в долоньці опинився.

(Так само помасажувати ліву ручку. Повторювати 5 разів.)

Комплекс вправ пальчикової гімнастики з каштанами

  1. «Позбираємо каштани»

(Беремо каштани трьома пальчиками: великим, указівним, середнім)

  1. «Катаємо колобка»

(Колові рухи по долонях).

  1. «Натягнемо рукавички»

(Тримаючи каштан пальчиками однієї руки, гладимо другу руку з обох боків)

  1. «Тук-тук»

(Постукуємо каштанчиком по кожному пальчику з внутрішнього боку.)

  1. «Не впусти»

(Піднімаємо каштани з підлоги, тримаючи їх між пальцями.)

  1. «Притисни»

(Притискаємо каштани до кожної долоньки пальчиками.)

  1. «Вісімка»

(Прокручуємо два каштани в одній долоні.)

Масаж кисті руки шишкою

Дощові краплинки

Торкнулися руки,

Їх зовсім не бояться

Всі наші малюки.

(Погладжування: на рахунок один — рух шишкою по зовнішній поверхні лівої руки від пальців до ліктя; два — по внутрішній поверхні; три — по зовнішній поверхні; чотири — по внутрішній поверхні.)

Дощик крапає частіше,

По руці він б’є сильніше.

Хай водичка ллється, ллється —

З неї сила додається.

(Постукування у такій самій послідовності. Погладжування. Загалом 12 рухів.)

http://www.logopedia.com.ua/

 

 

 

Артикуляційна гімнастика для шиплячих звуків: ш , ж , ч , шч , дж

 

  1. «Усмішка»

Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.

Схожі ми на скрекотушок,

Тягнем губи аж до вушок.

  1. «Хоботок»

Витягнути губи вперед, як для поцілунку, утримувати в такому положенні 3-5 секунд. Повернути губи в спокійне положення. Дати дитині час для перепочинку і розслаблення. Запропонувати зглитнути слину. Повторити вправу 3-4 рази.

Хобот слоненятко тягне,

Ним ось-ось банан дістане.

Губи в трубочку склади

Й слоненятку покажи.

Виконати вправу «Хоботок». Потім округлити губи так, щоб було видно зуби. Слідкувати, щоб зуби були зімкнуті. Утримати губи в такому

положенні на рахунок до 5-ти.

  1. 3. «Покараємо неслухняний язичок»

Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи: «пя-пя-пя».

А тепер вже не зубами –

Я пошльопаю губами:

«У бика губа тупа,

Па – па – па».

  1. 4. «Покусаємо язик»

Усміхнутися, відкрити рот і покусувати язик.

Варіанти:

-покусувати кінчик язика;

-покусувати середину язика;

-покусувати язик, просуваючи його поступово вперед – назад.

Під час виконання вправи вимовляти: «та–та–та». Вимова складів допомагає дитині виконувати вправу.

Висуваю свій язик,

Щоб лінуватися не звик,

Й від кінчика й до кореня

Кусати починаю я.

  1. 5. «Лопатка»

Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Язичок наш, як лопатка –

Дуже рівний, дуже гладкий.

Ловкою лопаткою

Копаю біля хатки я.

  1. 6. «Годинник»

Посміхнутися, відкрити рот, висунути язик якнайдалі і проводити ним плавні рухи від одного куточка рота до другого. Виконати вправу 10-15 разів.

Вліво-вправо кінчик ходить,

Ніби місця не знаходить.

  1. 7. «Футбол»

Рот закритий. Напруженим язиком впертися то в одну, то в другу щоку.

Гра чудова є у нас,

Весело проводим час.

Знов м’ячем забили «гол»

Вправу цю звемо … футбол.

  1. 8. «Чашечка»

Посміхнутися, відкрити рот. Бічні та передні краї широкого язика підняти, але не торкатися зубів.

Тепер краєчки язика

Угору підтягаю,

Глибоку «чашечку» таку

Зубами не торкаю.

  1. 9. «Фокус»

Висунути язик між губами, загнути трішки його кінчик і дмухнути на шматок вати, який лежить на кінці носа дитини.

Я «чашку» виведу вперед,

З неї подую вгору.

І тепле повітря враз обдасть

Дуже малий мій носик.

  1. 10. «Смачне варення»

Посміхнутися, відкрити рот та язиком у формі чашечки облизувати губу, роблячи рухи зверху вниз. Можна продовжити рух і сховати язик до рота, не руйнуючи «чашечки».

Вправа є у нас така,

Дуже легка і проста:

Губки ми оближемо,

Мов варення злижемо.

  1. 11. «Почистити верхні зуби»

Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика «почистити» верхні зубки із внутрішнього боку, рухаючи язиком вправо-вліво.

Ходить гірка вліво-вправо,

Чистить зубки дуже вправно.

  1. 12. «Гойдалка»

Відкрити рот. Напруженим язиком тягнутися до верхніх та нижніх зубів (по черзі).

Мов гойдалка язик гойдався

І гойдатись не боявся.

  1. 13. «Сходинки»

Відкрити рот. Широким кінчиком язика обійняти верхню губу (перша сходинка), потім верхні зуби (друга сходинка), далі притиснути до верхніх горбочків (третя сходинка). Утримувати в кожному положенні 3-5 секунд.

На верхню губку,

На верхні зубки,

За зубки – стрибок –

І у роті язичок.

  1. 14. «Маляр»

Відкрити рот. Широким кінчиком язика «побілити» піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів углиб рота й назад. Нижня щелепа не повинна рухатися.

Наче маляром працюю —

Піднебіння побілю я.

  1. 15. «Лоша»

Посміхнутися, відкрити рот і поклацати кінчиком язика («конячка цокає копитами»). Пильнувати, щоб рухався тільки язик. Спочатку повільно клацати, а потім – дедалі прискорюючи.

Цок-цок-цок,

Цокають копита.

Цок-цок-цок,

Я охайна й вмита.

Я копитом цокочу,

Як захочеш – прокачу.

  1. 16. «Грибок»

Посміхнутися, широко відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння, щоб

під’язикова зв’язка була натягнута («ніжка гриба»). Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати в такому положенні 5-10 секунд.

Ось грибочок-сироїжка.

Вгорі – «шляпка», знизу – «ніжка».

  1. 17. «Гармошка»

Положення язика, як у вправі «Грибок», губи в усмішці. Не відриваючи язика, відкривати і закривати рот.

На гармошці я заграю,

Рот відкрию – закриваю.

Свій язик «грибком» тримаю –

І його не відпускаю.

 

 

Для свистячих звуків: с , з , ц , дз

 

  1. «Усмішка»

Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.

Схожі ми на скрекотушок,

Тягнем губи аж до вушок.

  1. «Парканчик»

Усміхнутися так, щоб зуби були зімкнені й трохи оголені.

Язик стрибнув, неначе зайчик,

І заховався за парканчик.

  1. «Хоботок»

Витягнути зімкнені губи вперед «трубочкою». Утримувати їх у такому положенні під рахунок від 1 до 5 – 10.

Неначе хоботок у слоненяти,

Я буду губи у напруженні тримати.

  1. «Усмішка – хоботок»

Чергувати вправи «Усмішка» і «Хоботок».

Тягнем губи аж до вух,

Посміхнімося удвох.

А тепер стуляймо губи,

Мов подмухаймо у труби.

  1. «Покараємо неслухняний язичок»

Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи: «пя-пя-пя».

А тепер вже не зубами –

Я пошльопаю губами:

«У бика губа тупа,

Па – па – па».

  1. «Покусаємо язик»

Усміхнутися, відкрити рот і покусувати язик.

Варіанти:

-покусувати кінчик язика;

-покусувати середину язика;

-покусувати язик, просуваючи його поступово вперед – назад.

Під час виконання вправи вимовляти: «та–та–та». Вимова складів допомагає дитині виконувати вправу.

Висуваю свій язик,

Щоб лінуватися не звик,

Й від кінчика й до кореня

Кусати починаю я.

  1. «Лопатка»

Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Язичок наш, як лопатка –

Дуже рівний, дуже гладкий.

Ловкою лопаткою

Копаю біля хатки я.

  1. «Дму на лопатку»

Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий кінчик язика на нижню губу, спокійно подути по середині язика.

Дму, дму на «лопатку» я,

Щоб широкая була.

  1. «Жолобок»

Язик лежить на нижній губі, кінчик вузький, а бокові краї заломлені в жолобок.

Я слухняний язичок

Заломлю у жолобок.

Став вузький мій язичок,

Хай тече по нім струмок.

  1. «Голочка»

Усміхнутися, висунути язик, витягнувши його по можливості вузько, потримати під рахунок до 7, а потім сховати (4-5 разів).

Усміхнусь, зроблю язик

Голкою вузькою – жик!

Довго-довго я тримаю,

Потім вмить його ховаю.

  1. «Годинник»

Посміхнутися, відкрити рот, висунути язик якнайдалі і проводити ним плавні рухи від одного куточка рота до другого. Виконати вправу 10-15 разів.

Вліво-вправо кінчик ходить,

Ніби місця не знаходить.

  1. «Почистимо нижні зуби»

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот і кінчиком язика «почистити» нижні зуби з внутрішнього боку.

Щоб зуби всі були біленькі,

Їх слід почистити гарненько.

  1. «Гірка»

Відкрити широко рот. Опустити нижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби, широкий язик виставити «гіркою». Утримувати в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Буде спинка язика,

Наче гірочка крута.

Кінчик в зуби упираю,

Із напруженням тримаю.

  1. «Вітерець дме з гори»

Посміхнутися, відкрити рот. Виставити язик «гіркою», а потім спокійно, плавно подути по середині язика. Повітря має бути холодним.

З гори дме вітерець,

Від холоду посланець.

  1. «Жуємо млинчик»

Посміхнутися, відкрити рот, поставити кінчик язика за нижні зуби, як у вправі «Гірка», потім висунути його ледве вперед і покусувати згорнутий язик 10-15 раз.

Знову мій язик згорнувся,

В зуби нижні він уткнувся.

Вперед його ледь посуваю –

Гостренькі зуби хай кусають.

  1. «Зажени м’яч у ворота»

Витягнути губи вперед «трубочкою» і тривало подути на кульку (лежить на столі перед дитиною), заганяючи її між двома кубиками.

Варіанти залежать від вашої фантазії. Можна запропонувати дитині подути на вертушку, дрібні іграшки, які легко покотити по столу, ватку (здути з долоньки). Направлений повітряний струмінь добре виробляється, якщо запропонувати дитині подути в маленьку чисту пляшку (з-під крапель). За точного потрапляння повітряного струменя в пляшку дитина почує своєрідний звук – гудок або свист ( «гуде пароплав»). Це дуже подобається дітям.

Щік своїх не надуваю,

М’яч в ворота заганяю.

  1. «Хто далі зажене м’яч?»

Посміхнутися, покласти передній широкий край язика на нижню губу і, ніби промовляючи тривало звук ф, здмухнути ватку на протилежний край столу.

 

http://www.logopedia.com.ua/

 

 

 

Дуже часто діти, які погано говорять для свого віку,ще й погано їдять. Як правило, для них ціла проблема з`їсти яблуко або морквинку, не кажучи вже про м’ясо. Викликано це слабкістю щелепних м`язів, а воно в свою чергу затримує розвиток рухів артикуляційного апарату.

Тому обов’язково змушуйте дитину жувати сухарі і цілі овочі та фрукти, хліб з корочками і кускове м’ясо. Щоб розвивати м`язи щік і язика, покажіть дитині, як полоскати рот. Навчіть надувати щоки і утримувати повітря,»перекочувати» його з однієї щоки в іншу.

Не забувайте розвивати і дрібну моторику – тобто малюк якомога більше повинен працювати своїми неслухняними пальчиками. Як би не здавалося вам це втомливим, нехай малюк сам застібає ґудзики, шнурує черевички. Причому починати тренуватися дитині краще не на своєму одязі, а спершу « допомагати» одягнутися лялькам і навіть батькам.

У міру того, як дитячі пальчики будуть ставати спритнішими, його мова буде все зрозуміліше не тільки мамі.

У дитячому віці дуже корисно ліпити. Тільки не залишайте дитину наодинці з пластиліном, щоб вчасно припинити його бажання спробувати  зліплену кульку на смак.

Багато мам не довіряють дитині ножиці. Але якщо в кільця ножиць просовувати свої пальці разом з дитячими і вирізати якісь фігурки, вийде відмінне тренування для руки.

    

Як навчити дитину розмовляти.

З появою на світ малюка кожна турботлива мама намагається оточити його своєю турботою, ласкою і розумінням. Вона постарається створити дитині найкомфортніші умови для подальшого розвитку, буде оберігати від усіляких негараздів.

Багато батьків переживають, якщо їх дитина пізно починає говорити, порівнюючи його з однолітками. Але це абсолютно марно: адже потрібно пам`ятати, що кожна дитина – індивідуальна особистість, і навіть по-своєму унікальна. І ви, як дбайливі батьки, просто зобов’язані  допомогти своїй дитині в розвитку повноцінної мови.

Для цього потрібно розмовляти з дитиною – чим частіше, тим краще. Промовляйте з ним кожне ваше слово. При цьому дивіться на нього і висловлюйте всю свою любов до нього. Дитина буде намагатися за вами повторювати, побачите, як уважно вона  на вас буде дивитися. Чим краще дитина володіє мовою, тим швидше буде розвиватися мислення, відповідно і мова буде різноманітніше.

Читайте дитині казки, віршики, оповідання. Краще, якщо дитина буде дивитися вам в обличчя. Якщо ви знаєте вірші напам`ять, промовляйте їх як можна частіше, нехай дитина запам’ятовує. При цьому вона бачить, з якими емоціями ви розповідаєте. Звертайте увагу на дотик вашої дитини при розповіді до якогось предмета, дайте дитині доторкнутися до нього. При цьому ніщо не повинно заважати вашому малюкові, коли він вас слухає.

Купуйте дитині багато різних, барвистих картинок : нехай він розглядає їх, а ви його запитайте, що він бачить – задійте його зорові аналізатори.

Слухайте, що говорить ваша дитина і давайте їй відповідь. Цим ви зробите неоціненну допомогу: так у неї будуть формуватися нові поняття про предмети і явища, коли йому це буде так необхідно.

Не так важливо, яким запасом слів володіє ваша дитина, їй  постійно потрібно знайомитися з новими словами та їх значеннями. Ваше завдання – розширити уявлення вашої дитини про колір, форму, розміри і кількість. Наприклад, ви даєте дитині м’ячики червоного кольору і синього, вона вибирає червоний, ви питаєте: « Тобі цей м’ячик сподобався, так?». Але це ні до чого не приведе. А якщо ви запитаєте : « Тобі червоний м’ячик сподобався,так?», то цим самим ви позначите дитині колір, про який, може бути вона ніколи і не чула. Так потрібно чинити всякий раз, коли дитина звертається до вас. Ви для неї – не тільки найближча людина, але і перекладач, який допомагає їй витягати з спілкування максимальну користь для подальшого розвитку.

 

Вчимося користуватися займенниками.

Якщо ви досить тривалий час будете спілкуватися з дитиною, вона, звичайно ж, засвоїть іменники, якими називають предмети, прикметники, що описують властивості цих предметів, дієслова, які говорять про те, що роблять з цими предметами.

Але слова «я», «ти», « він» вашому малюку важкувато застосовувати, оскільки значення залежить від того, хто їх вживає. Тому діти тривалий час називають себе по імені, уникаючи вживання займенників.

Допоможіть своїй дитині, просто частіше вживайте займенники самі у своїй розмові з дитиною. « Я хочу піти на вулицю», а не « Мама хоче піти на вулицю». Мине небагато часу, і дитина сама все зрозуміє.

 

Дитина задає питання.

Діти, як правило дуже цікаві : постійно дошкуляють своїм батькам різними питаннями. Одним з найбільш поширених є: « А що це?». Як правило, багато батьків починають плутати дитину, пускаючись у довгі пояснення. Адже дитина просто хотіла, щоб їй сказали назву предмета, а не  пояснили його призначення. Якщо це пральна машина, то так і потрібно сказати, а не пояснювати, яку функцію вона виконує.

Якщо дитина дуже багато задає питань, значить, вона дорослішає. Намагайтеся відповідати дитині коротко, не використовуючи надто розумних слів.

Дуже часто діти невірно ставлять запитання : « А чому слони?». Не потрібно говорити: « Я не розумію, що ти питаєш?». Подумайте, може дитина хотіла запитати « Що таке слон», або « Чи небезпечні слони?». Може малюк просто хоче щось дізнатися про слона, де живуть, чим харчуються. Спробуйте розповісти дитині все, що знаєте, можливо, у вашому оповіданні він знайде відповідь на своє запитання.