postheadericon Сторінка вчителя — логопеда

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ В ДІТЕЙ ІЗ МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ ЗА ДОПОМОГОЮ ПРИРОДНОГО МАТЕРІАЛУ

Про особливу роль дрібної та загальної моторики в мовленнєвому та інтелектуальному розвитку дітей знають усі. Від народження маляти батьки, а потім педагоги, приділяють значну увагу тренуванню пальчиків дитини.

Дитина пізнає світ передусім за допомогою органів чуття: розглядає його та прислухається до розмаїття звуків, досліджує на дотик, на смак, на запах. Взаємодія з оточенням неможлива без рухової діяльності дитини. Чим більше дитина рухається, тим активніша її пізнавальна діяльність, тим повніший та інтенсивніший її розвиток.

Науково доведено, що від розвитку дрібної моторики прямопропорційно залежать розвиток інтелекту, мовлення, уваги, уяви, пам’яті, зорових аналізаторів. Навички дрібної моторики допомагають дитині обстежувати, аналізувати, порівнювати, класифікувати навколишні предмети й відповідно краще розуміти світ, у якому вона живе.

У дитинстві, коли активно формуються мовленнєві зони, надзвичайно важливий вплив на їхній подальший розвиток мають імпульси, що надходять від пальців рук до кори головного мозку та стимулюють мовленнєву й розумову діяльність. Ще більше прості рухи кистей допомагають зняти загальне напруження, що сприяє покращенню вимови звуків, побудові логічно правильних, семантично зв’язних висловлювань.

Саме   тому  тренування  пальців  рук,  розвиток  дрібної  моторики — необхідний стимул інтенсивного розвитку мовлення дитини, і воно набуває особливого корекційного значення в роботі з дітьми. Різноманітні вправи та завдання для пальчиків не тільки сприяють розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дитини, а й допомагають організувати діяльність дитини впродовж дня, привернути увагу, розвеселити, забезпечити психологічний комфорт.

Масаж кисті руки шишкою

Шишка швидко пробігає,

Ручки наші розминає.

(Затиснути шишку між долонями, перекочувати її вперед-назад. Повторювати 7—10 разів.)

Вправна шишечка моя —

Здоровішим буду я.

(Покласти шишку па долоню, промовляти слова.)

Метелики прилетіли

І на щічки нам сіли.

(Шишечкою почергово торкатися до правої та лівої щічки, повторювати 7—10 разів.)

Крильцями полоскотали —

Діти враз веселі стали.

(Пальчиками помасажувати щічки.)

Масаж кисті руки горіхом

Веселенький біг струмочок,

(Колові рухи горіхом по долоні правої руки.)

Повернув на горбочок,

(Покласти руку на тверду поверхню, перекочувати вверх від зап’ястя до середнього пальчика.)

Стрімко вниз він покотився

(Перекочувати вниз від середнього пальця до зап’ястя.)

І в долоньці опинився.

(Так само помасажувати ліву ручку. Повторювати 5 разів.)

Комплекс вправ пальчикової гімнастики з каштанами

  1. «Позбираємо каштани»

(Беремо каштани трьома пальчиками: великим, указівним, середнім)

  1. «Катаємо колобка»

(Колові рухи по долонях).

  1. «Натягнемо рукавички»

(Тримаючи каштан пальчиками однієї руки, гладимо другу руку з обох боків)

  1. «Тук-тук»

(Постукуємо каштанчиком по кожному пальчику з внутрішнього боку.)

  1. «Не впусти»

(Піднімаємо каштани з підлоги, тримаючи їх між пальцями.)

  1. «Притисни»

(Притискаємо каштани до кожної долоньки пальчиками.)

  1. «Вісімка»

(Прокручуємо два каштани в одній долоні.)

Масаж кисті руки шишкою

Дощові краплинки

Торкнулися руки,

Їх зовсім не бояться

Всі наші малюки.

(Погладжування: на рахунок один — рух шишкою по зовнішній поверхні лівої руки від пальців до ліктя; два — по внутрішній поверхні; три — по зовнішній поверхні; чотири — по внутрішній поверхні.)

Дощик крапає частіше,

По руці він б’є сильніше.

Хай водичка ллється, ллється —

З неї сила додається.

(Постукування у такій самій послідовності. Погладжування. Загалом 12 рухів.)

http://www.logopedia.com.ua/

 

 

 

Артикуляційна гімнастика для шиплячих звуків: ш , ж , ч , шч , дж

 

  1. «Усмішка»

Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.

Схожі ми на скрекотушок,

Тягнем губи аж до вушок.

  1. «Хоботок»

Витягнути губи вперед, як для поцілунку, утримувати в такому положенні 3-5 секунд. Повернути губи в спокійне положення. Дати дитині час для перепочинку і розслаблення. Запропонувати зглитнути слину. Повторити вправу 3-4 рази.

Хобот слоненятко тягне,

Ним ось-ось банан дістане.

Губи в трубочку склади

Й слоненятку покажи.

Виконати вправу «Хоботок». Потім округлити губи так, щоб було видно зуби. Слідкувати, щоб зуби були зімкнуті. Утримати губи в такому

положенні на рахунок до 5-ти.

  1. 3. «Покараємо неслухняний язичок»

Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи: «пя-пя-пя».

А тепер вже не зубами –

Я пошльопаю губами:

«У бика губа тупа,

Па – па – па».

  1. 4. «Покусаємо язик»

Усміхнутися, відкрити рот і покусувати язик.

Варіанти:

-покусувати кінчик язика;

-покусувати середину язика;

-покусувати язик, просуваючи його поступово вперед – назад.

Під час виконання вправи вимовляти: «та–та–та». Вимова складів допомагає дитині виконувати вправу.

Висуваю свій язик,

Щоб лінуватися не звик,

Й від кінчика й до кореня

Кусати починаю я.

  1. 5. «Лопатка»

Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Язичок наш, як лопатка –

Дуже рівний, дуже гладкий.

Ловкою лопаткою

Копаю біля хатки я.

  1. 6. «Годинник»

Посміхнутися, відкрити рот, висунути язик якнайдалі і проводити ним плавні рухи від одного куточка рота до другого. Виконати вправу 10-15 разів.

Вліво-вправо кінчик ходить,

Ніби місця не знаходить.

  1. 7. «Футбол»

Рот закритий. Напруженим язиком впертися то в одну, то в другу щоку.

Гра чудова є у нас,

Весело проводим час.

Знов м’ячем забили «гол»

Вправу цю звемо … футбол.

  1. 8. «Чашечка»

Посміхнутися, відкрити рот. Бічні та передні краї широкого язика підняти, але не торкатися зубів.

Тепер краєчки язика

Угору підтягаю,

Глибоку «чашечку» таку

Зубами не торкаю.

  1. 9. «Фокус»

Висунути язик між губами, загнути трішки його кінчик і дмухнути на шматок вати, який лежить на кінці носа дитини.

Я «чашку» виведу вперед,

З неї подую вгору.

І тепле повітря враз обдасть

Дуже малий мій носик.

  1. 10. «Смачне варення»

Посміхнутися, відкрити рот та язиком у формі чашечки облизувати губу, роблячи рухи зверху вниз. Можна продовжити рух і сховати язик до рота, не руйнуючи «чашечки».

Вправа є у нас така,

Дуже легка і проста:

Губки ми оближемо,

Мов варення злижемо.

  1. 11. «Почистити верхні зуби»

Посміхнутися, відкрити рот. Кінчиком язика «почистити» верхні зубки із внутрішнього боку, рухаючи язиком вправо-вліво.

Ходить гірка вліво-вправо,

Чистить зубки дуже вправно.

  1. 12. «Гойдалка»

Відкрити рот. Напруженим язиком тягнутися до верхніх та нижніх зубів (по черзі).

Мов гойдалка язик гойдався

І гойдатись не боявся.

  1. 13. «Сходинки»

Відкрити рот. Широким кінчиком язика обійняти верхню губу (перша сходинка), потім верхні зуби (друга сходинка), далі притиснути до верхніх горбочків (третя сходинка). Утримувати в кожному положенні 3-5 секунд.

На верхню губку,

На верхні зубки,

За зубки – стрибок –

І у роті язичок.

  1. 14. «Маляр»

Відкрити рот. Широким кінчиком язика «побілити» піднебіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів углиб рота й назад. Нижня щелепа не повинна рухатися.

Наче маляром працюю —

Піднебіння побілю я.

  1. 15. «Лоша»

Посміхнутися, відкрити рот і поклацати кінчиком язика («конячка цокає копитами»). Пильнувати, щоб рухався тільки язик. Спочатку повільно клацати, а потім – дедалі прискорюючи.

Цок-цок-цок,

Цокають копита.

Цок-цок-цок,

Я охайна й вмита.

Я копитом цокочу,

Як захочеш – прокачу.

  1. 16. «Грибок»

Посміхнутися, широко відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння, щоб

під’язикова зв’язка була натягнута («ніжка гриба»). Краї язика мають примикати до верхніх зубів. Утримувати в такому положенні 5-10 секунд.

Ось грибочок-сироїжка.

Вгорі – «шляпка», знизу – «ніжка».

  1. 17. «Гармошка»

Положення язика, як у вправі «Грибок», губи в усмішці. Не відриваючи язика, відкривати і закривати рот.

На гармошці я заграю,

Рот відкрию – закриваю.

Свій язик «грибком» тримаю –

І його не відпускаю.

 

 

Для свистячих звуків: с , з , ц , дз

 

  1. «Усмішка»

Губи в усмішці, зубів не видно. Повторити вправу 3-4 рази.

Схожі ми на скрекотушок,

Тягнем губи аж до вушок.

  1. «Парканчик»

Усміхнутися так, щоб зуби були зімкнені й трохи оголені.

Язик стрибнув, неначе зайчик,

І заховався за парканчик.

  1. «Хоботок»

Витягнути зімкнені губи вперед «трубочкою». Утримувати їх у такому положенні під рахунок від 1 до 5 – 10.

Неначе хоботок у слоненяти,

Я буду губи у напруженні тримати.

  1. «Усмішка – хоботок»

Чергувати вправи «Усмішка» і «Хоботок».

Тягнем губи аж до вух,

Посміхнімося удвох.

А тепер стуляймо губи,

Мов подмухаймо у труби.

  1. «Покараємо неслухняний язичок»

Усміхнутися, відкрити рот, спокійно покласти широкий язик на нижню губу і поплямкати губами, вимовляючи: «пя-пя-пя».

А тепер вже не зубами –

Я пошльопаю губами:

«У бика губа тупа,

Па – па – па».

  1. «Покусаємо язик»

Усміхнутися, відкрити рот і покусувати язик.

Варіанти:

-покусувати кінчик язика;

-покусувати середину язика;

-покусувати язик, просуваючи його поступово вперед – назад.

Під час виконання вправи вимовляти: «та–та–та». Вимова складів допомагає дитині виконувати вправу.

Висуваю свій язик,

Щоб лінуватися не звик,

Й від кінчика й до кореня

Кусати починаю я.

  1. «Лопатка»

Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній кінчик язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Язичок наш, як лопатка –

Дуже рівний, дуже гладкий.

Ловкою лопаткою

Копаю біля хатки я.

  1. «Дму на лопатку»

Усміхнутися, відкрити рот, покласти широкий кінчик язика на нижню губу, спокійно подути по середині язика.

Дму, дму на «лопатку» я,

Щоб широкая була.

  1. «Жолобок»

Язик лежить на нижній губі, кінчик вузький, а бокові краї заломлені в жолобок.

Я слухняний язичок

Заломлю у жолобок.

Став вузький мій язичок,

Хай тече по нім струмок.

  1. «Голочка»

Усміхнутися, висунути язик, витягнувши його по можливості вузько, потримати під рахунок до 7, а потім сховати (4-5 разів).

Усміхнусь, зроблю язик

Голкою вузькою – жик!

Довго-довго я тримаю,

Потім вмить його ховаю.

  1. «Годинник»

Посміхнутися, відкрити рот, висунути язик якнайдалі і проводити ним плавні рухи від одного куточка рота до другого. Виконати вправу 10-15 разів.

Вліво-вправо кінчик ходить,

Ніби місця не знаходить.

  1. «Почистимо нижні зуби»

Посміхнутися, показати зуби, відкрити рот і кінчиком язика «почистити» нижні зуби з внутрішнього боку.

Щоб зуби всі були біленькі,

Їх слід почистити гарненько.

  1. «Гірка»

Відкрити широко рот. Опустити нижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби, широкий язик виставити «гіркою». Утримувати в такому положенні під рахунок від 1 до 5-10.

Буде спинка язика,

Наче гірочка крута.

Кінчик в зуби упираю,

Із напруженням тримаю.

  1. «Вітерець дме з гори»

Посміхнутися, відкрити рот. Виставити язик «гіркою», а потім спокійно, плавно подути по середині язика. Повітря має бути холодним.

З гори дме вітерець,

Від холоду посланець.

  1. «Жуємо млинчик»

Посміхнутися, відкрити рот, поставити кінчик язика за нижні зуби, як у вправі «Гірка», потім висунути його ледве вперед і покусувати згорнутий язик 10-15 раз.

Знову мій язик згорнувся,

В зуби нижні він уткнувся.

Вперед його ледь посуваю –

Гостренькі зуби хай кусають.

  1. «Зажени м’яч у ворота»

Витягнути губи вперед «трубочкою» і тривало подути на кульку (лежить на столі перед дитиною), заганяючи її між двома кубиками.

Варіанти залежать від вашої фантазії. Можна запропонувати дитині подути на вертушку, дрібні іграшки, які легко покотити по столу, ватку (здути з долоньки). Направлений повітряний струмінь добре виробляється, якщо запропонувати дитині подути в маленьку чисту пляшку (з-під крапель). За точного потрапляння повітряного струменя в пляшку дитина почує своєрідний звук – гудок або свист ( «гуде пароплав»). Це дуже подобається дітям.

Щік своїх не надуваю,

М’яч в ворота заганяю.

  1. «Хто далі зажене м’яч?»

Посміхнутися, покласти передній широкий край язика на нижню губу і, ніби промовляючи тривало звук ф, здмухнути ватку на протилежний край столу.

 

http://www.logopedia.com.ua/

 

 

РОЗВИТОК РУХЛИВОСТІ ОРГАНІВ АРТИКУЛЯЦІЙНОГО АПАРАТУ — ВАЖЛИВИЙ КРОК НА ШЛЯХУ ДО ПРАВИЛЬНОГО МОВЛЕННЯ

Однією з причин порушення звуковимови у дітей може бути недостатня рухливість органів мовлення: язика, губ, щелеп та мякого піднебіння. Порушення рухливості цих органів (малорухливість) тягне за собою нечітку, гугняву (з носовим відтінком), шепеляву, змазану вимову різних звуків.

Таким чином, важливе місце на шляху розвитку правильного мовлення повинна займати, так звана, артикуляційна гімнастика. Метою її є – відпрацювання правильних, чітких рухів органів мовлення, необхідних для правильної вимови звуків.

Починати цю роботу слід задовго то того, як дитина навчиться говорити. Велику помилку роблять ті батьки, які протягом тривалого часу продовжують перетирати своїм дітям супи, перекручують мўясо на мўясорубку. Перетираючи їжу, Ви не допомагаєте дітям, а навпаки, затримуєте розвиток рухливості артикуляційного апарату. Багато батьків скаржаться на те, що їх малюки погано жують. Їм важко зїсти такі фрукти та овочі, як морква, яблуко, огірок.

Для того, щоб розвинути рухливість органів артикуляційного апарату, тренувати й укріпити м’язи щік та язика необхідно обов’язково давати дитині жувати такі продукти, як:

скоринки хліба;

сухарики;

сушені фрукти (чорнослив, курагу, ізюм);

тверді фрукти (яблуко, груша);

тверді овочі (морква, огірок);

шматочки вареного м’яса.

Часто буває так, що дитина наслідує неправильне мовлення дорослих чи однолітків. Тому намагайтеся робити так, щоб дитина чула правильне, чітке, емоційно оформлене мовлення. Слід памўятати, що від самого народження малюк навчається рідній мові. Тому слідкуйте за своїм мовленням: не говоріть швидко, чітко вимовляйте усі звуки, проявляйте емоції під час розповіді. Не “сюсюкайте” з дитиною, адже їй буде набагато приємніше, якщо Ви будете спілкуватися з нею, як з дорослою.

 

Недоліки звуковимови можуть виникати внаслідок слабкості мўязів язика, губ або через порушення координації рухів, що проявляється в невмінні виконувати язиком чи губами точні цілеспрямовані рухи. Тому не слід чекати, а вже у дошкільному віці потрібно проводити спеціальну артикуляційну гімнастику, яка спрямована на розвиток рухливості мовних органів, чіткості та скоординованості їх рух.

http://www.logopedia.com.ua/.

 

 

 

 

ЧОМУ НЕОБХІДНО ВЧАСНО ЗВЕРНУТИСЯ ДО ФАХІВЦЯ

Що робити батькам, щоб допомогти своїй дитині досягти успіхів у житті. Наскільки важливо для підростаючого, але поки ще зовсім маленького, менеджера, адвоката, економіста, політика уміння красиво, чітко і виразно говорити? Адже з досліджень психологів нам відомо, що 17-20 % інформації слухачу дає інтонація співбесідника.

Особливо це стосується виразно-оцінної сторони мовлення, що виражає ставлення автора до висловлюваної ним інформації. Як часто губиться цікава, оригінальна думка, озвучена мляво, невиразно, незрозуміло.

Багато дітей в силу свого віку ще не знають, наскільки важливо для них навчитися правильно говорити, але батьки повинні розуміти, що навіть найменше порушення звуковимови може негативно вплинути на подальший розвиток дитини. Чому?

По-перше, в багатьох дітей у зв’язку з недоліками мовлення виникають психологічні проблеми – дитина соромиться свого мовлення, намагається менше говорити – і, як наслідок, вона стає більш замкнутою, нетовариською.

По-друге, порушення звуковимови в дошкільному віці є першою сходинкою до проблем в навчанні читання і письма в школі (виникають, так звані, дислексія — порушення читання та дисграфія – порушення письма).

І, нарешті, по-третє, мовлення – це один з найголовніших засобів пізнання світу, а тому погано розвинене мовлення буде перешкоджати повноцінному розвитку особистості.

Але як довідатися, чи нормально розвивається мовлення Вашої дитини?

Звичайно, не всі діти, що нормально розвиваються обов’язково відповідають загальноприйнятій віковій нормі мовленнєвого розвитку, але, все ж, існують деякі вікові особливості розвитку мовлення дитини. Багато батьків через незнання цих закономірностей, іноді, дуже пізно помічають відставання своєї дитини в мовному розвитку.

http://www.logopedia.com.ua/

 Поради та рекомендації логопеда батькам!

      Важлива роль у формуванні особистості дитини, зокрема у розвитку її мовлення, належить сім’ї. Адже перші слова, перші речення дитина вимовляє в колі близьких людей.

      Сучасний ритм життя звужує спілкування батьків з дитиною до мінімуму, а це негативно відбивається на навчальних успіхах дітей.

      Мовні проблеми сьогодні стали поширеним явищем. У третини обстежених дітей виявляють мовленнєві вади.

      Батьки повинні зрозуміти, що від їхнього ставлення до проблем у ранньому віці залежить майбутнє дитини. Адже, правильно вимовляти звуки рідної мови дитина повинна навчитися . Однак, не всі батьки приділяють цьому серйозну увагу, вважаючи, що настане час, і дитина сама навчиться правильно говорити. Такі помилкові судження можуть занадто дорого коштувати дитині. Адже деякі вади мовлення позначаються на інтелекті дитини. Затримка розвитку мовлення спричиняє затримку розумового розвитку дитини, обмежує загальний розвиток. Та частина мозку, що відповідає за розвиток мовлення, водночас відповідає за розвиток мислення. Тобто мовлення і мислення взаємно доповнюють одне одного.

    Першими педагогами дитини є її батьки. На жаль, більшість дорослих перекладають свої функції виховання на працівників загальноосвітніх закладів, в тому числі і логопедів. Даний факт обумовлюється необхідністю більш тісної взаємодії спеціалістів з батьками.

    В корекційній роботі важливо зробити батьків не лише союзниками, але й грамотними помічниками. Багато батьків не завжди задумуються про можливі наслідки дефіциту батьківського спілкування з дітьми. Така ситуація часто трапляється і в благополучних сім’ях, дорослі витрачають значну частину свого часу на підтримку необхідного рівня життя, ось чому тепер в наш час спостерігається гостра потреба роботи з сім’єю.

     Особливе значення в роботі з батьками має формування мотивованого ставлення до корекційних занять дитини,   оскільки  лише в тому випадку, коли батьки самі переконані у важливості і необхідності занять дитини з фахівцем, можна говорити про значне підвищення ефективності  корекційної роботи й скорочення її строків.

     Педагоги повинні роз’яснити батькам, що переживання дитиною свого дефекту позначається на розвиткові її особистості, поведінці, соціалізації. Крім порушення емоційно-вольової сфери, у багатьох діттей з порушеннями мовлення проявляються ще й такі симптоми: низький розвиток дрібної моторики рук, нерозвиненість почуття ритму, знижений рівень розвитку пам’яті, уваги, сприйняття, більш пізнє формування словесно-логічного мислення, ніж у дітей того ж віку без мовленнєвих порушень. Усе це вимагає особливої уваги з боку дорослих до таких дітей.

    Специфіка професійної діяльності логопеда полягає в тому, що корекційний процес відбувається у тісній взаємодії з батьками дитини. Отож логопед має володіти прийомами роботи з батьками своїх маленьких клієнтів. Правильна та вчасна організація логопедичної роботи є запорукою усунення мовленнєвих недоліків, що, в свою чергу, впливає на підвищення успішності дітей.

Вибір можливих форм та видів спільної роботи залежить від багатьох чинників:

— життєвої компетенцїї батьків;

— їхнього соціального і освітнього рівня;

— бажання співпрацювати.

     Педагогові слід враховувати сімейне оточення дитини; кількість дітей у родині; повною чи неповною, благополучною чи не   зовсім є та чи інша родина. Обов’язково звертати увагу на  інтереси, цінності, освітньо-культурний рівень, соціальне і матеріальне становище сімей.

      Безперервний зв’язок з батьками підтримується за допомогою колектовної, індивідуальної, наочної форми роботи. Форма роботи може бути традиційна, а її зміст – новаторським.   Найголовніше, що повинні зрозуміти батьки, – без їх участі і підтримки результат роботи буде мінімальним.

 

Чекаємо на Вас на нашому сайті LogoClub

LogoClub — авторський проект вчителя-логопеда Альони Король, створений для батьків, логопедів, дефектологів, педагогів, студентів, а також усіх, хто займається розвитком та корекцією мовлення у дітей та дорослих.

logoclub.com.ua — логопедичний сайт, де зібрані методичні поради, практичні рекомендації та весь комплекс необхідних логопедичних матеріалів для розвитку мовлення дітей, попередження та подолання мовленнєвих порушень, а також підвищення результативності корекційно-розвивальної роботи.